Poli

En ska jag gillar med Norge är deras ideér om monopol. Som att lite av alkoholen är på monopol och att apoteket ej är ett monopol. ag avskyr monopol, det kryper lite i kroppen på mig nr jag tänker på det faktiskt. Norge de gillar inte heller monopol så mycket, de har Vinmonoplet aka. poli. På vinmonopolet säljs staktspirit, vin och speciella öler som inte finns i mataffären, som typ typer av lageröl och sådant. På mataffären här kan man köpa öl, cider och alkoläsk. Ja det är väl till en viss %-gräns de får sälja.

Men det jag gillar bäst är att de inte har monopel på apotek. Som idag när jag gick förbi Apotek1 som det heter här i Norge ett av apotekten. Såg jag veckans erbjudade. Halva priset på massor av saker från AKO, hur ofta är det liksom erbjudanden på apoteket i Sverige? Visst det har väl erbjudanden men inte alls på samma sätt. Här i Norge kan jag välja att gå till Vita apotekt som ett annat apotek heter ifall jag inte tycker att personalen på Apotek1 inte var särskilt serviceinriktade. 

Jag älskar att Sverige inte ska ha monopol på apoteket längre!!!



 

Kommentarer
Postat av: ankan

Men ja tycker att det är sopigt att du inte kan köpa öl eller cider i mataffärer efter ett visst klockslag. Typ 20 eller vad det är...

2009-09-07 @ 21:02:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback