Dag 03 – Mina föräldrar

Mina föräldrar är ju ett ganska hett ämnde just nu eftersom att jag förlorade min pappa den 5:e januari i år.
Men jag ska börja från början.
Mamma och pappa möttes på jobbet, en riktig klassiker. De var både poliser, pappa den lite äldre och mer erfarna handledaren och mamma aspiranten. Det har berättats för mig att kärleken uppstod när pappa ordnade en jobbskinnjacka till mamma. Mamma påstår att hon bara bestämde sig för att gifta sig med pappa.

De flyttade ut till Husby som är mitt barndomshem och fick tre flickor i rask takt. När jag kom slutade mamma jobba och var hemmamamma och pappa jobbade istället massor för att försörja oss. Jag minns min barndom som ljus och tror att mina föräldrars äktenskap är en ganska bra exempel på hur lycka kan gestalta sig.

Min mamma utbildade sig så småningom till undersköterska, för att sedan bli bonde. Min mamma är alltså utbildad polis och undersköterska men jobbar som bonde. Och jobbar gör hon, massor. Och hårt. Min mamma är en engagerad enteprenör. Mellanskog, politik, LRF, vattendirkitivet, lokalstyret. You name it, mamma har vart med på ett hörn. Det tror jag att jag har ärvt lite av henne, inte i samma utsträckning, men jag gillar att vara med att påverka. Och det är ett arv jag verkligen uppskattar.

Pappa, min älskade pappa då. Stadspojken från en arbetarfamilj som utbildade sig till polis. Hamnade i Eskilstuna, träffade mamma och blev en riktig lansbygdsmännsika. Pappa var precis som mamma en hårt arbetande männsika. Pyssla med hans älskade Husby när han inte jobbade. Eller jobba i skogen med morfar eller jaga. Jag äslakde alltid att hänga med pappa, försöka få honom och berätta polishistorier. Jag äslkar fortfarande när mamma berättar om sina och pappas historier, som när pappa slags med ett bus som han alltid kallade det och bröt ett ben på honom genom ren muskelkraft. Eller när jag var liten och fick åka polisbil med honom och Peter Ström och Peter hade köpt godis till oss ungar. Pappa var ett stort fan av musik med. I bilen lyssnade vi alltid på blandband som pappa spelat in, en poäng om man gissade rätt låt och tre poäng om man klarade bandet/artisten på en gång med. Sedan valde vi barn ett varsitt luftinstrument att spela med till låten.
Roll over Beethoven var favoriten. Det finns så många minnen så jag skulle kunna skriva en bok med minnen om honom. För cirka 5-6 år sedan blev pappa demenssjuk och gick in i sin egen underliga värld. Och i januari i år somnade han in. Jag kommer alltid sakna och älska honom.



Jag och pappa på hand 58-års dag. Hans sista födelsedag hemma, 6 dagar före min 20-års dag.


Världens finaste mamma på besök här i Norge i juli-10.

Mina föräldrar har alltid älskat och tagit hand om mig perfekt och jag kan inte begära något mer av dem än de gett mig. Jag vet att mamma kommer finnas för mig i flera år till och det är jag oändligt tacksam för. Att förlora en förälder sätter verkligen saker i perspektiv. Men jag vet att jag kan skratta mig lycklig för mina föräldrar. De har visat mig att äkta kärlek finns.





Kommentarer
Postat av: Lisa

Så fint, så oroligt fint =) Blir både glad och ledsen när jag läser, du beskriver dem så perfekt! Luftpiano var fasen inte lätt alltså =) Och åka polisbil, ibland med sirener...vilka minnen! Herregud, vad jag saknar pappa, det känns som om det aldrig kommer bli bättre... Älskar dig! Puss o kram

2011-02-18 @ 09:16:16
Postat av: Anna

Gud va fint Clara. Läste texten med ett leende på läpparna men med tårar i ögonen. :) Kramar


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback